Bij alles wat Stichting Bouwen Nederland doet staat duurzaamheid centraal.

In onze visie heeft duurzaamheid betrekking op de manier waarop een gebouw constructief in elkaar zit, welke materialen toegepast worden en welke bouwmethodiek we hanteren.

Constructief
Bij al onze ontwerpen worden beton, staal en hout constructies berekend door Adviesbureau Tielemans Bouwconstructies uit Eindhoven. Daarnaast hanteren we de juiste mengverhoudingen voor bijvoorbeeld beton en gebruiken we betonmixers en trilplaten voor de juiste verwerking daarvan.

Materialen
We zijn voortdurend bezig onze ontwerpen te verduurzamen door efficiƫnter te ontwerpen en gebruik te maken van duurzame bouwmaterialen. Onze scholen die we in Gambia bouwen worden gemaakt van adobe blokken (geperste aarde) die ter plaatse gemaakt worden van de lokale grond.
We hebben ervaring met Rammed Earth opgedaan in Ghana en bouwen in Malawi met Soil Stabalized Bricks.
Daarnaast houden we ons vast aan het principe dat we alleen materialen toepassen die in het projectland te verkrijgen zijn.

Bouwmethodiek
Als het gaat om de daadwerkelijke uitvoering van een project richten we ons met name op het bieden van lokale werkgelegenheid zodat iedereen profiteert van de ontwikkeling die een nieuwe gebouw met zich mee brengt. We leiden de mensen op en laten ze kennismaken met nieuwe materialen en methodes. De uiteindelijke manier van bouwen is geheel afhankelijk van het ontwerp en locatie.